Друк

Відновлення декларування

Незабаром буде відновлено публічний доступ до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі – Реєстр).

Законом про відновлення декларування  передбачено, що на період до припинення або скасування воєнного стану у відкритому доступі  не відображатимуться декларації певних категорій суб’єктів декларування. Їх Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) вилучатиме з відкритого доступу після отримання відповідного подання. 

Ініціатором вилучення декларацій з публічної частини Реєстру декларацій є:

1) керівник (за наявності повноважень заступник керівника) державного органу центрального рівня стосовно субʼєктів декларування:

  • які працюють (проходять службу) в цьому органі, у тому числі його територіальних чи структурних підрозділах;
  • які працюють на підприємствах (юридичні особи публічного права), що належать до сфери управління цього державного органу;
  • які звільненні і цей орган – останнє місце роботи, пов’язане з обов’язком подання декларації;
  • які відряджені до такого органу чи підприємств;

2) сільський, селищний голова, міський голова або секретар сільської, селищної, міської ради ради, голова (заступник голови за наявності повноважень) районної у місті ради, районної ради, обласної ради стосовно суб’єктів декларування:

  • які працюють (проходять службу) в цих органах;
  • які працюють на комунальних підприємствах (юридичні особи публічного права), що належать до сфери їх управління;
  • які звільнені з таких органів і підприємств, припинили повноваження депутатів місцевих рад і цей орган – останнє місце роботи (виконання повноважень), пов’язане із обов’язком подати декларацію;
  • які відряджені до цих органів і підприємств;
  • депутатів  місцевих рад;

3) начальник (заступник начальника за наявності повноважень) Генерального штабу Збройних Сил України стосовно:

  • суб’єктів декларування, які проходять службу в Збройних силах України, у тому числі всіх мобілізованих незалежно від органу, в якому працював до мобілізації декларант);

4) Голова (заступник Голови за наявності повноважень) Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Управління державної охорони України, інших військових формувань  стосовно:

  •  суб’єктів декларування з числа військовослужбовців цих органів;

5) Голова (заступник Голови за наявності повноважень) Національної поліції України стосовно:

  •  поліцейських поліції особливого призначення, які під час дії воєнного стану залучені до ведення бойових дій;

6) керівники (заступники керівників) розвідувальних органів стосовно:

  • суб’єктів декларування, на яких поширюється ст. 52-1 Закону України “Про запобігання корупції” (далі – Закон);

7) керівники (заступники керівників) інших органів інших державних органів, інших військових формувань, які уповноважені вести облік суб’єктів декларування, зазначених у частинах 7 – 14 ст. 45 Закону, та осіб, відряджених до таких органів.

Увага! Подання про вилучення декларацій з Реєстру залишається без розгляду НАЗК у разі підписання його особою, яка не мала права його підписувати (не є суб’єктом подання), а також у разі, якщо до подання не долучено копію наказу про уповноваження заступника керівника органу на підписання подання (у разі підписання подання заступником керівника).

Звернення декларантів, направлені до НАЗК з проханням вилучити їх документи з відкритого доступу  Реєстру декларацій, залишаються без задоволення! 

Відновити декларування та врахувати безпекові аспекти – головний запит суспільства, який держава має забезпечити для громадян.

НАЗК розробило Порядок вилучення з відкритого доступу декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а сьогодні, 17 жовтня 2023 року, він набрав чинності. Це означає, що після відкриття Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі – Реєстр) 10 грудня цього року суспільство не побачить декларації деяких категорій декларантів.

Чиї декларації підлягають вилученню з Реєстру?

  1. військовослужбовців (крім, зазначених у п.п. 1-4 ч. 7 ст. 45 Закону);
  2. поліцейських поліції особливого призначення, які під час дії воєнного стану залучені до ведення бойових дій у порядку, визначеному ст. 24 Закону України «Про Національну поліцію» (крім, зазначених у п.п. 1-5 ч. 7 ст. 45 Закону);
  3. осіб, які належать до кадрового складу розвідувальних органів України та/або займають посади, перебування на яких пов’язане з державною таємницею у зв’язку з безпосереднім здійсненням такими особами оперативно-розшукової, контррозвідувальної, розвідувальної діяльності, а також осіб, які претендують на зайняття таких посад, та осіб, які припинили діяльність;
  4. суб’єктів декларування, які для виконання службових повноважень на постійній основі перебувають на територіях, на яких ведуться активні бойові дії;
  5. суб’єктів декларування, які перебувають на тимчасово окупованих територіях;
  6. суб’єктів декларування, які беруть участь в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у складі національних контингентів або національного персоналу в інших країнах;
  7. полонених, інтернованих;
  8. суб’єктів декларування, які внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов’язаного з виконанням службових повноважень чи військової служби перебувають на лікуванні та/або реабілітації;
  9. суб’єктів декларування, які є членами сім’ї зазначених вище осіб.

Буде вилучено з відкритого доступу всі наявні у Реєстрі документи, подані вищезазначеними особами, а саме: декларації та повідомлення про суттєві зміни у майновому стані, подані за всі періоди.

Хто може бути ініціатором вилучення декларації?

1) керівники державних органів (заступники керівників), у тому числі ті, що ведуть облік суб’єктів декларування, зазначених у ч.ч. 7-14 ст. 45 Закону:

– стосовно суб’єктів декларування, які працюють (проходять службу) в цих органах;
– стосовно суб’єктів декларування, які працюють на підприємствах, що належать до сфери їх управління (юридичні особи публічного права);
– стосовно суб’єктів декларування, які відряджені до цих органів;
– стосовно суб’єктів декларування, які звільнені (завершили службу), і цей орган є останнім місцем  роботи (несення служби), пов’язаним із обов’язком подати декларацію;

2) сільський, селищний, міський голова або секретар сільської, селищної, міської ради, голова (заступник голови) районної у місті ради, районної, обласної ради:

– стосовно суб’єктів декларування, які працюють (проходять службу) в цих органах, а також виконують повноваження депутатів місцевих ради;
– стосовно суб’єктів декларування, які працюють на підприємствах, що
належать до сфери їх управління (юридичні особи публічного права);
– стосовно суб’єктів декларування, які відряджені до цих органів;
– стосовно суб’єктів декларування, які звільнені (завершили службу), припинили повноваження депутатів місцевих рад і цей орган – останнє місце роботи (несення служби, виконання повноважень), пов’язане із обов’язком подати декларацію;

3) керівники (заступники керівників) розвідувальних органів:

– стосовно суб’єктів декларування, зазначених у ч.ч. 7-14 ст. 45 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон), на яких поширюється ст. 52-1 Закону;
– стосовно суб’єктів декларування, які відряджені до цих органів.

Як підготувати подання на вилучення декларації?

  1. форма подання визначена Порядком вилучення декларації з публічного доступу;
  2. достовірність даних, вказаних у поданні, забезпечує особа, яка підписала подання. У поданні підставою вилучення є частина статті 45 Закону;
  3. подання і додаток до нього підписує керівник (заступник керівника) державного органу (центрального апарату);
  4. якщо подання підписав заступник керівника органу, до подання необхідно додати наказ про уповноваження такого заступника на підписання та направлення подань;
  5. подання і додаток до нього скріплюється печаткою;
  6. подання подається у письмовій формі (не таємно), а додаток до подання додатково надається на електронному носії у машинозчитувальному форматі (csv, xls, xlsx, json), на флеш-носії або CD диску.

У які строки подання має бути направлене?

НАЗК рекомендує направити подання протягом 30 днів з дня набрання чинності Законом, проте загалом це можна зробити протягом дії воєнного стану.

Декларації осіб, стосовно яких не буде направлено таке подання, будуть відкриті 10 грудня цього року, але можуть бути вилученні з відкритого доступу пізніше за поданням керівника.

Які подання не розглядатимуться?

  1. якщо подання не відповідає формі, наведеній у додатку до Порядку вилучення декларації з публічного доступу;
  2. якщо подання або додаток до нього не підписано чи не скріплено печаткою органу (військового формування) або підписано особою, яка не мала права його підписувати;
  3. якщо додаток до подання у машинозчитуваному форматі на електронному носієві інформації не надано або пошкоджено.

НАЗК упродовж 3 робочих днів з дня, наступного за днем надходження подання, письмово повідомлятиме про залишення подання без розгляду, а також у випадках, якщо особу, вказану у поданні, не ідентифіковано.

Подання може бути надіслано повторно.

Увага! Індивідуальні звернення субʼєктів декларування з проханням вилучити їх декларацію з відкритого доступу НАЗК не будуть задоволені! 

Звільнені суб’єкти декларування, а також суб’єкти декларування, які припинили виконання повноважень чи несення служби, з питання ініціювання питання про вилучення їх декларацій з відкритого доступу мають письмово звернутись до керівників органів, у яких в них востаннє виник обов’язок декларуватись.