Друк

Децентралізація: як працюватиме новий закон про адмінстративні послуги

.

27 листопада Президент України Володимир Зеленський підписав прийнятий 03 листопада Верховною Радою України проєкт Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації мережі та функціонування центрів надання адміністративних послуг та удосконалення доступу до адміністративних послуг, які надаються в електронній формі” (реєстр. законопроєкту № 2679).

Про те, як працюватиме новий закон про адмінстративні послуги розповідає Лариса Білозір, народна депутатка України, голова підкомітету з питань адміністративних послуг та адміністративних процедур Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

 

Чому Закон був потрібен?

Адміністративні послуги є важливим елементом реформи децентралізації, адже органи місцевого самоврядування отримують додаткові повноваження щодо їх надання. Для людини ж значно зручніше отримати ту чи іншу послугу у своїй громаді ніж їхати в районний центр.

До недавнього часу, певні переваги в отриманні адміністративних послуг мали жителі міст обласного значення та районних центрів, де був законодавчий обов’язок створювати ЦНАП. Але були й окремі громади, що добровільно створювали ЦНАП, для надання якісних та доступних адміністративних послуг своїм жителям.

Після затвердження нового адміністративно-територіального устрою ситуація змінюється. Більшість питань, в тому числі й надання адміністративних послуг тепер в основному буде вирішуватись на місцевому рівні, а не наприклад на рівні районному. В зв’язку з цим, потреба у функціонуванні мережі ЦНАП РДА відпала. При цьому, надзвичайно важливо, протягом перехідного періоду не допустити погіршення доступу до адміністративних послуг. Це можна зробити шляхом трансформації ЦНАП РДА в ЦНАП ОМС та поступово розвиваючи мережу ЦНАП ОМС. Саме на це і спрямований Закону, а також забезпечення умов для якісного надання адміністративних послуг у ЦНАП ОМС.

Закон є максимально компромісним адже в його розробці і доопрацюванні брали участь усі заінтересовані сторони, зокрема, народні депутати України, Мінцифри, Асоціації органів місцевого самоврядування, Асоціація ЦНАП, експерти Програми «U-LEAD з Європою».

Законодавчі зміни

 

Триетапний розвиток мережі ЦНАП ОМС:

Перший – трансформація(заміщення) ЦНАП РДА у ЦНАП ОМС. Процес триватиме до кінця 2021 року, при цьому ЦНАП РДА існуватиме до моменту створення у громаді власного ЦНАП. Це дозволить зберегти доступність послуг для мешканців громади у перехідний період.

Важливі аспекти: 

В Законі чітко прописано обов’язок держави утримувати ЦНАП РДА до моменту трансформації.

Зараз в Україні функціонує близько 370 ЦНАП РДА, при цьому в 130 районних центрах вже створено ЦНАП ОМС. Очевидно що існування двох ЦНАП в одній громаді є не доцільним, тому потрібно максимально швидко підсилити ЦНАП ОМС наявною інфраструктурою та персоналом ЦНАП РДА, а останній при цьому ліквідувати. Але в будь-якому випадку, провалів в доступі до адміністративних послуг у таких громадах мешканці не відчують.

У 240 районних центрах досі не створено ЦНАП ОМС. Враховуючи стислі строки і обмежені фінансові ресурси, вкрай важливо, щоб (де це потрібно) громади змогли використати приміщення, обладнання та персонал ЦНАП РДА для швидкого облаштування ЦНАП ОМС. Законодавчі передумови для цього вже враховані у Законі.

працівники ЦНАП РДА матимуть спрощені процедури переведення на нові посади, щоб не втратити фахових спеціалістів (за згодою сторін та без проведення конкурсу).

Поки у державному бюджеті на 2021 рік передбачено у перехідний період утримання лише одного адміністратора ЦНАП РДА. Але до другого читання проєкту держбюджету ми постараємось це змінити. Наше завдання – збільшити кількість працівників у перехідний період хоча б до 5 осіб.

Другий етап – у об’єднаних громадах з населенням більше 10 тис. мешканців передбачено до кінця 2022 року створення ЦНАП та належної мережі віддалених робочих місць, щоб громадяни мали змогу отримати базові адміністративні послуги не виїжджаючи за межі свого населеного пункту до центру територіальної громади.

Третій етап – ЦНАП має бути створений у громад до 10 тис. мешканців до кінця 2023 року. Але це зобов’язання діє за умови фінансування цього процесу державою. Йдеться про будівництво, реконструкцію та забезпечення обладнанням.

Важливий аспект:

Виконання кожного з етапів буде відбуватись паралельно, і якщо громада навіть до 10 тисяч жителів, зможе відкрити ЦНАП у 2021 році, то це буде перш за все прояв ефективного врядування та турботи про жителів громади.

Зміни в контексті надання адміністративних послуг:

 

  • Законодавчо закріплено різні моделі надання адміністративних послуг у ЦНАП (на розсуд ОМС): через адміністратора, шляхом його взаємодії з суб’єктом надання адміністративної послуги / безпосередньо адміністратором / суб’єктом надання адміністративної послуги (з дотриманням графіку роботи ЦНАП). Це дозволить максимально ефективно налагодити процеси надання адміністративних послуг в різних громадах та надавати «швидкі» послуги невідкладно, за один візит;
  • Всі адміністративні послуги виконавчих органів громади надаватимуться у ЦНАП
  • Перелік обов’язкових адміністративних послуг, що мають надаватись через ЦНАП буде затверджено КМУ.
  • Регламент ЦНАП більше не регуляторний акт (за умови його прийняття на базі Примірного регламенту ЦНАП, затвердженого КМУ);
  • Разом з іменними, можуть використовуватись номерні печатки;
  • Скасовано спеціальні вимоги до адміністраторів для надання відомостей з ДЗК;
  • Чітко передбачено, що усі чи окремі завдання адміністратора можуть покладатись на старосту чи інших посадових осіб ОМС, що утворив ЦНАП.

 

Стан справ і рекомендації

Станом на сьогодні в Україні створено 1438 територіальних громад і поетапно, кожна з цих громад має створити власний ЦНАП. Вже функціонує близько 460 ЦНАП ОМС, ще, як мінімум 240 додасться у 2021 році в рамках трансформації ЦНАП РДА в ЦНАП ОМС. Але роботи залишається дуже багато. Не кожна громада найближчим часом зможе знайти достатньо ресурсів для створення «належного» ЦНАП, тому намагаємось їх підтримати. Зараз в проекті бюджету на 2021 рік передбачено субвенцію для громад у розмірі 500 млн. грн на створення ЦНАП, звичайно хотілося б більше, і я та мої колеги наполягаємо на сумі в 2 млрд. грн. Водночас, навіть в разі виділення 500 млн. грн., за умови співфінансування з місцевих бюджетів, буде можливість створити кілька сотень ЦНАП. Також громади можуть отримати підтримку від донорів у створенні ЦНАП, зокрема, Програмою «U-LEAD Європою» надається підтримку у створенні та модернізації 489 ЦНАП, 147 з яких вже відкрито.

Місцеві вибори закінчились і зараз перед новобраними головами та місцевими депутатами стоїть головне завдання – створення ЦНАП у громаді. Для створення ЦНАП у 2021 чи навіть 2022 році вже зараз потрібно закладати кошти на його створення в місцевому бюджеті на 2021 рік, готувати проектно-кошторисну документацію, брати участь у різноманітних грантових програмах, шукати та залучати додаткове фінансування. Для людей важливо мати доступ до якісного сервісу надання адмінпослуг і нікуди не їхати за довідками.